استاد چت چت رومی برای همه اردیبهشت دل انگیز در ترکمن صحرا
نوشته شده توسط :

اردیبهشت دل انگیز در ترکمن صحرا

ترکمن‎ صحرامنطقه‎ای بسیار زیبا و خوش آب‎وهوا در شمال شرقی کشورمان است. که بخش‎هایی از استان‎های گلستان و خراسان شمالی را شامل می‎شود. شهرهای ترکمن نشین از جمله بندرترکمن، گنبد کاووس، کلاله، آق‎قلا، سیمین‎شهر و ... در این موقعیت جغرافیایی قرار گرفته و اقلیم ترکمن‎صحرا را تشکیل داده‎اند.

ترکمن‎ صحرا منطقه‎ی گردشگری

شاید باورتان نشود که همه شهرهای منطقه ترکمن‎ صحرا شهرهای گردشگر ‎پذیری است، با اینکه اقامتگاه‎هایی در این منطقه وجود دارد اما بسیاری از گردشگران و طبیعت‎گردان، وقتی به سرزمین ترکمن‎صحرا سفر می‎کنند، مایلند دریورتاقامت کنند.

آنها هم طالب دیدن زیبایی‎های طبیعی این مکان هستند و هم دوست دارند راجع به نحوه زندگی مردم این خطه از سرزمین‎مان چیزهایی بدانند. آیا شما مانند توریست‎ها چیزی از یورت می‎دانید؟ خانه برخی از ترکمن‎ها به اسم یورت معروف است. کلبه‎های گردی که استعاره از فلک و روزگار است. همچنین داخل یورت‎ها، هرکسی جایگاه خودش را دارد مثلا جای نشستن بزرگ خانواده یا محل نشستن داماد جوان و...

طبیعت‎گردی در رویاها

وسعت منطقه ترکمن صحرا به قدری است که باید مطمئن باشید که همه جای آن را خواهید دید، در قالب سفری ماجراجویانه و دوست‎داشتنی. با شب ماندن در طبیعت و کیسه خواب و چادر، یا ماندن در اقامتگاه‎ها و خستگی در کردن، وَ بعد دوباره آغاز سفر. برای اینکه بتوانید بین بهتر و بهترین جا انتخاب درستی داشته‎باشید در یک دسته بندی مناطقی را معرفی می‎کنیم که سر زدن به آن‎ها خالی از لطف نیست.

گنبد کاووس و بندر ترکمن

اگر طالب خرید کردن هستید و یا دوست‎دارید یک دست لباس محلی ترکمنی بخرید، باید به مناطق شهری ترکمن‎ صحرا رفته و سری به بازارهای روز و یا بازارهای هفتگی بزنید. در شهر گنبد و بندر ترکمن انواع زیورآلات، صنایع دستی ترکمنی، قالی و قالیچه و در نهایت لباس‎های محلی را خواهید یافت. می‎توانید با آن ها عکس‎های بسیار زیبایی را به یادگار بگیرید.

مقبره خالد نبی

مقبره خالد نبی بر فراز کوه "گوگجه داغ" است که در انتهای جاده پر پیچ و خم و زیبایی قرار دارد. به‎قدری طبیعت اطراف این منطقه زیبا است که به هر سوی نظر کنید فقط و فقط نقاشی‎های خالق زیبایی‎ها به چشم‎تان می‎رسد.

زیبایی تپه‎ماهورها و دره‎ها با دشت‎هایی از گل‎های زرد همه و همه خاطره صحراگردی‎تان را در منطقه وسیع و بی‎نظیر ترکمن‎صحرا دوچندان می‎کند.

گورستانی مرموز اما مشهور

در نزدیکی مقبره، زمین وسیعی است پر از تندیس‎های سنگی که بی‎شباهت به گورستان نیست. افسانه‎ها می‎گویند: برخی از این پیکره‎های سنگی دشمنان خالد نبی بوده‎اند که به خشم خداوند گرفتار شده و به شکل سنگ در آمده‎اند. داستان دیگری می‎گوید خالد بن سنان از دست قوم خورشید به قله کوه گوگجه داغ پناه می‌آورد و با یارانش به خواست خداوند به شکل سنگ در می‌آیند تا اسیر دشمنان نشوند!

سیمین‎شهر و آق‎قلا

از سیمین‎شهر که به سمت آق‎قلاحرکت می‎کنیم ابتدای شهر پلی تاریخی را خواهید دید که در اطراف آن مغازه‎هایی برای فروش زیورآلات هست. نمونه لباس‎های دخترانه و زیورآلات آنان را می‎توانید از تن خودشان انتخاب کرده و خریداری کنید.

شاید طی گردش‎تان در ترکمن‎صحرا، اسب‎سوارانی ترکمن را ببینید با اسب‎های آذین بسته شده که بی‎توجه از کنار شما می‎گذرند. اما سوژه خوبی برای عکاسی شما می‎شوند.

حرف آخر

سفر به سرزمین اسب‎های اصیل و دیدن عشایری که همچنان به دامپروری مشغولند و نیازمندی‎های‎شان را خود فراهم می‎کنند، در کنار طبیعتی بس زیبا، حیف است از دست‎تان برود. آب‎وهوای مساعد اردیبهشت تا اواسط خرداد بهترین زمان سفر به این منطقه است.





:: برچسب‌ها: اردیبهشت دل انگیز در ترکمن صحرا ,
:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: