دَرِ کاروانسرای تی تی همیشه باز است

کاروانسرای تی تی یکی از مقصدهای گردشگری و دیدنی استان گیلان است که شما را به یاد مناطق جلگه‎ای اروپا می‎اندازد.

تی تی در زبان گیلکی یعنی شکوفه. داستانی محلی می‎گوید: «تی تی خانم عمه یکی از شاهان صفوی بود که تصمیم گرفت برای خود کاروانسرایی به یادگار در منطقه زیبای سیاهکل بسازد.» یکی از قدیمی‎ترین بناهای این منطقه که امروزه بیشتر گردشگران را به دام زیبایی خود انداخته‎ است؛ کاروانسرایی که بیشتر شبیه کُلبه‎های ایسلندی است روی تپه‎های سرسبز که پوشیده از خزه‎های خودرو‎است. اما کاروانسرای تی تی در گیلان خودمان است، یکی از جاذبه‎های دیدنی استان که در گذشته مهم‎ترین موقعیت استراتژیک را داشته است، واقع در شهرستان سیاهکل که البته تنها جای دیدنی آن نیست، خودِ سیاهکل به دلیل موقعیت جلگه‎ای و رودخانه‎ای که از آن عبور می‎کند، بسیار زیبا و دل‎انگیز است. هرچند که کل خطه شمال با آن آب‎وهوای بی‎نظیرش همیشه مورد توجه همه ایران بوده است.

کجا بریم؟

کاروانسرای تی تی که به گویش محلی آن را تی تی کاروانسرا می‎گویند در 25 کیلومتری شهر لاهیجان و 75 کیلومتری رشت قرار دارد. جایی که محل تلاقی آب شیمرود و بابا کوه است. فضای سبز اطراف آن بی‎نظیر است و درختانی که درهم‎رفته که در فصل‎های بهار و پاییز بهترین رنگ‎شان را برای شما به نمایش می‎گذارند. از سویی اگر در فصل بهار به آن‎جا سر بزنید، قطعاً سروصدای پرندگان با آن نوای دلنشین در آن همه زیبایی هوش از سر شما خواهد برد.

کوچک اما مهم

زمانی که سنگِ این بنا برای تی تی خانم گذاشته می‎شد، کاروانسراهایی انگشت‎شمار در شمال کشورمان وجود داشت و کسی به اهمیت آن توجهی نداشت؛ اما کمی بعد، همه شاهد آن بودند که این کاروانسرا از لحاظ مکانی در بهترین موقعیت قرار دارد؛ چرا که مسیر عبور سیاهکل برای فرستادن ابریشم از شمال به بخش‎های مرکزی درست از این مکان رد می‎شد. راه اصلی کاروانان از مسیر لاهیجان به دیلمان و طالقان بوده است.

و اما کاروانسرا

چشم‎انداز طبیعی این کاروانسرا در آب‎وهوای فرح‎بخش منطقه برای مقصد گردشگری شدن کافی است اما بد نیست اندکی درباره خود کاروانسرای تی تی سخن بگوییم. بنایی از سنگ رودخانه‎ای با آجر و ملات و گچ که به زیبایی با هم تلفیق شده‎اند. شامل حیاط مرکزی و ورودی و هشتی‎است و دو ایوان که بر پایه کاروانسراهای برون‎شهری ساخته شده است. شاه‎نشین و دو اتاق به مساحت 17 متر و چهار کنج بنا اتاق مربع شکل 14 متری و حوضچه‎ای در وسط، چیزهایی است که در این مکان خواهید یافت.

حرف آخر

اگر از طبیعت‎گردان و گردشگران هستید یا جنگل‎نورد و عاشق فضاهای بکر، به‎طور حتم از کاروانسرای تی تی لذت خواهید برد. مکانی که امکان ندارد بدونِ عکس‎های زیبا از آن برگردید. همچنین در فصل بهار و پاییز لباس گرم همراه خود داشته باشید.